Bir Konser Dört Besteci

birkonserdörtbesteci
İstanbullu klasik müzik severleri  için Bir Konser/Dört Besteci başlıklı dinleti  29 Mart Cuma akşamı  saat 19.30’da TBMM Milli Saraylar Saray Koleksiyonları Müzesi’nde gerçekleşecek. 


















Banu Selin Aşan, keman 
Seren Karabey, viyolonsel 
Elif Gökçe Tuğrul, Piyano 
Tuna Erten, korno  

Program
Özkan Manav Laçin
Charles Koechlin Korno, Keman ve Piyano için Dört Küçük Parça
Ernest Chausson Piyano Trio op.3 sol minör
Johannes Brahms Kornolu Trio op.40 Mi-bemol Majör

Yorumları ile Türkiye klasik müzik dinleyicilerine yeni bir  tat sunan   oda müziğine gönül vermiş genç müzisyenleri dinlemek için birkonserdörtbesteci dinletisi güzel bir fırsat…

birkonserdörtbesteci  dinletisinin ilki 9 Mart Cumartesi Edirne’de Trakya Üniversitesi, Sanat ve Eğitim Merkezi'nde  gerçekleşmişti


Program notları:
Özkan Manav “Laçin”: Çağdaş Türk bestecilerimizin en önemlilerinden olan Özkan Manav (1967- ), modern kompozisyon tekniğini yansıtan eserlerinin yanı sıra, çeşitli halk türkülerini enstrümanlar ve orkestra için düzenlemesiyle de beğeni toplamaktadır. Bir Doğu Anadolu türküsü olan “Laçin”in ezgilerinin işlendiği bu parça, 2003 yılında bestelenmiştir. Türkünün eser boyunca duyulmasının yanı sıra, çağdaş müzik teknikleriyle harmanlanarak kullanılması, zaman, mekan ve uslüplar arası geçişlere olanak veren bir senteze ulaşılmasını sağlamıştır.

Charles Koechlin “Quatre Petites Pièces”: Fransız besteci Koechlin (1867-1950), besteciliğinin yanında yazar, eğitimci, müzik eleştirmeni kimlikleriyle de tanınan, doğaya ve astronomiye tutkusu bilinen önemli bir müzik insanıdır. Çok farklı enstrüman grupları için beste yapmış, eserleri için ilham aldığı konular büyük zenginlik göstermiştir. Kornolu trio için yazdığı “Dört Küçük Parça” 1906 yılında bestelenmiştir.Eser  ne empresyonist kabul edilir, ne de deneysel; ancak eserde döneminin tüm bu etkileri hissedilir. Zarif, hoş ve Fransız müziğinin karakteristiklerini ve atmosferini taşıyan bu parçalar, dinlemesi rahat ve keyifli eserlerdir.

Ernest Chausson Piyano Trio op.3 Sol minör:  Chausson (1855-1899), varlıklı bir ailede doğmuş, babasının ısrarıyla hukuk okumuş ve kompozisyon çalışmalarına geç kabul edilen bir yaş olan yirmi beş yaşında başlamıştır. Fransız besteci, duygu yüklü eserlerinde,  karanlık ve melankolik atmosferi de, canlı, hayat dolu ve neşeli atmosferi de başarıyla yakalamıştır. 1881 yılında bestelediği Piyano Trio’su, dört bölümlüdür. Eserin birinci bölümü karanlık ve umutsuz bir açılışla, yaylı enstrümanların içli anlatımıyla başlar, Animé kısmında piyanonun huzursuz etkisiyle devam eder. Bu bölüm ani olarak değişen ruh hallerini, düşünceleri, duyguları betimler niteliktedir. Karanlık ve depresif ruh hali, bir anda umut dolu ezgilere bağlanmakta, bu ferahlığı aniden basan kasvet bozmaktadır. Kararsızlık, endişe ve kendinden emin tavır ard arda olarak bölüm boyunca hissedilmektedir. “Canlı” başlıklı ikinci bölüm, oyuncu ve neşelidir. Bu bölümde de bir anda gerçekleşen ani değişimler olsa da, atmosfer neşeliden rüyalara doğru değişmekte ancak bölümün  mutlu karakteri değişmemektedir. Üçüncü bölüm çok hüzünlü ve iç dökercesine yazılmış, çok güzel bir ezgiyle başlar. Bölüm boyunca viyolonsel ve kemanın karşılıklı çaldığı bu içli ezgi, ara kesitte heyecanlı bir yükselişe dönüşür, bölümün sonunda ise daha da umutsuz bir biçim almış haliyle yeniden duyulur. Eserin son bölümü “Hareketli-canlı” başlığını taşır. Ve eserin tümünde hissedilen karamsar ruh hali bu  bölümde yerini neşeli bir atmosfere bırakır. Bölümün sonunda, Trio’nun en başındaki Introdüksiyon kısmı tekrar gelir ve böylece eserin döngüsel yapısı tekrar hissettirilerek eser duygu yüklü biçimde son bulur.

Johannes Brahms Kornolu Trio op.40 Mi bemol Majör:  Büyük Alman Romantiği olan Brahms (1833-1897), senfonilerinin yanı sıra, oda müziği eserlerinin güzelliğiyle de bilinir. Bestecilerin oda müziği yapıtlarında nadiren kullandığı kornoyu baş tacı ederek bestelediği Trio’su (1865), oda müziği repertuarının en sevilen eserlerindendir. Dört bölümlü olan trio yavaş ve huzurlu bir atmosferle başlar. Bölümde heyecanlanarak hızlanan kısımlar olsa da, eserin başındaki huzur dolu tema sürekli duyulur. Scherzo-Trio formunda yazılmış olan ikinci bölüm, büyük bir dinamizm ile başlar. Ardından onu takip eden daha yavaş ve duygu yüklü kısmı, trio için yazılmış bir ‘lied’ yani şarkı gibidir. Üçüncü bölüm, bestecinin annesinin ölümü üzerine bestelediği bir ağıt niteliğindedir. Ölen birinin ardından duyulan derin hüznün yanı sıra, ölüm üzerine düşünceleri yansıtan; huzuru, isyanı, teselliyi ve özlemi düşündüren yoğun bir bölümdür. Son bölüm aksanların dinamizm kattığı, hızlı bir bölümdür. Eser görkemli biçimde, enerji ile biter.



1991 yılında İstanbul'da doğan Banu Selin Aşan, 2002 yılında Prof.Çiğdem İyicil’in öğrencisi olarak Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Devlet Konservatuvarı'nda başladığı tam zamanlı keman eğitimini 2011 yılında onur derecesi ile mezun olarak tamamladı. Halen MSGSÜ’de Yüksek Lisans çalışmalarına devam etmektedir.
            Bernard Hartog ,Domenico Nordio,Janusz Wawrowski,Audubon Quartetve Berlin Filarmoni solo viyolacısı Wilfried Strehle’nin masterclasslarına katıldı. Ayvalık Uluslararası Müzik Akademisi'nde  Prof.Lukas David ve Prof.Bohuslav Matousek ile çalıştı.2011 yılında Almanya’nın Hamburg şehrinde gerçekleşen 5.Uluslararası Mendelssohn Yaz Okulu Festivali’nde Eberhard Feltz, Ralf Gothoni, Matthias Lingenfelder ve Arnold Steinhardt’ın oda müziği ustalık sınıflarına katıldı ve yine festival kapsamında konserler gerçekleştirdi.
            2008 yılında Gülden Turalı Keman Yarışması’nda ikincilik ödülü ve Türk Eğitim Vakfı’nın sanat dalında yurtiçi Üstün Başarı Bursu’nu kazandı.
            MSGSÜ Devlet Konservatuvarı Genç Senfoni Orkestrası eşliğinde Vivaldi’nin İki Keman Konçertosu’nu yorumladı. Aynı orkestra, Mersin Üniversitesi Akademik Oda Orkestrası ve Bursa Bölge Devlet Senfoni Orkestrası ile solist olarak pek çok konser gerçekleştirdi. Kurucu üyesi olduğu  Tempesta Quartet ile 2011 yılında TRT Radyo3’te gerçekleştirdikleri canlı konser performansı ile beğeni topladı.

            Seren Karabey, 1989 yılında İstanbul'da doğdu. İlk müzik eğitimine sekiz yaşında piyano dersleri alarak başladı. 2000 yılında Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Devlet Konservatuvarı'nda Prof. Reşit Erzin ile viyolonsel eğitimine başladı ve 2010 yılında mezun oldu. Halen MSGSU Devlet Konservatuvarı'nda Prof. Reşit Erzin ile Yüksek Lisans çalışmalarına devam etmekte ve 2011 yılından itibaren  İstanbul Devlet Opera ve Balesi'nde çalışmaktadır.
            2004’te Ayvalık Müzik Akademisi’nde Peter Bruns, 2006’da Académie Internationale d'Eté de Nice 'de Fransız solist Henri Demarquette, 2009’da Prades’de Pablo Casals Festivali’nde  Arto Noras ve Fine Arts Quartet, 2010 ‘de İstanbul’da  Yovan Markovitch, 2011’de International Mendelssohn Summer School'da  Ralf Gothóni, Arnold Steinhardt, Niklas Schmidt ve Matthias Lingenfelder ile çalıştı.
            2005 yılında Cem Mansur yönetimindeki Uluslararası Çocuk Senfoni Orkestrası'na katıldı.
            2010 yılında İstanbul Klarinet Korosu ile Haydn Re Majör Viyolonsel Konçertosu'nu seslendirdi. Aynı yıl Yahşibey Tasarim Atölyesi’ne katilarak çağdaş genç bestecilerle çalıştı.
            Diğer solo ve oda müziği çalışmaları ve konserlerinin yanı sıra, kurucu üyesi olduğu Tempesta Quartet ile de 2010 yılından beri konserler vermektedir.

            1984 yılında İstanbul’da doğan Mehmet Tuna Erten,  korno çalışmalarına 1996 yılında Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Devlet Konservatuvarı’nda Doç. İrfan Türkay ile başladı. 1998-2000 Yılları arasında Sadi Baruh, 2000-2006 yılları arasında  Cem Köse ile çalışmış ve 2006 yılında aynı okuldan mezun olmuştur. 2012 yılından itibaren MSGSÜ’de Yüksek Lisans çalışmalarına devam etmekte ve Öğretim Görevlisi olarak ders vermektedir.
            Bugüne kadar Gregory Cass, Mahir Kalmik, Mahir Çakar ve Erden Bilgen'in ustalık sınıflarına katılmıştır. Yer aldığı orkestralar arasında; Akbank Oda Orkestrası, Borusan Filarmoni Orkestrası, İstanbul Filarmoni Orkestrası, Sinema Senfoni Orkestrası, Cemal Reşit Rey Senfoni Orkestrası  bulunmaktadır. 2008 yılından itibaren İstanbul Devlet Senfoni Orkestrası  uyesidir.

            Elif Gökçe Tuğrul, 1989 yılında Edirne’de doğdu. Piyano çalışmalarına altı yaşında Prof.Vasıf Hasanov ile başladı. Eğitimini 2002-2005 yılları arasında Trakya Üniv. Devlet Konservatuvarı’nda, 2005 yılından itibaren Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Devlet Konservatuvarı’nda Prof.Hülya Tarcan ile sürdürdü. 2007-08 yılında ERASMUS Programı kapsamında Hochschule für Musik Franz Liszt, Weimar’da Prof.Gerlinde Otto ile çalıştı. 2010’da MSGSÜ D.Konservatuarı Piyano Bölümü’nden mezun oldu. Aynı üniversitede Yüksek Lisans’ını 2012 yılında tamamladı. Halen MSGSÜ’de Sanatta Yeterlik Programı’na devam etmekte ve Öğretim Elemanı olarak çalışmaktadır.
            2004’te, X.Moskova Gençlik Festivali’nde Moskova Devlet Senfoni Orkestrası eşliğinde Schumann’ın op.54 la minör konçertosunu çaldı. 2004 Plovdiv ve 2005 Antalya Akdeniz Gençlik Festivali kapsamında; 2008’de Weimar’da Liszt’in Müzeye çevrilmiş Evi’nde ve Weimar Dükalık Sarayı’nda tarihi enstrümanlarla ve 2008 Bayreuth Piyano Festivali’nde solo  ve oda müziği konserleri verdi. 2012 yılında Pianofest in the Hamptons’a seçilen genç piyanistlerden biri olarak New York’ta Prof.Paul Schenly ve Awadagin Pratt ile çalışma ve konserler verme fırsatı elde etti. Prof.Paul Badura-Skoda (2009), Prof.Ferenc Rados (2009), Prof.Peter Nagy (2008), Prof.Rolf Plagge’nin (2005) masterkurslarına aktif olarak katıldı.
            İstanbul Filarmoni Derneği, Edirne Atatürkçü Düşünce Derneği ve Çağdaş Yaşamı Destekleme Derneği yararına pek çok resitaller verdi.

Yorumlar