16 KASIM 2012 Cuma 20:00
SAKIP SABANCI MÜZESİ 'the Seed'
SAKIP SABANCI MÜZESİ 'the Seed'
Konuklar, resital akşamı 'Monet'nin Bahçesi' sergisini ayrı bir bilet gerekmeksizin izleyebilecekler.
Avrupa, Japonya ve Amerika'da konserler veren sanatçı 2010'da
Münih'te yapılan ARD Uluslararası Çello Yarışması'nda da jüri üyesi olarak yer
aldı. Paris Konservatuarı'nda Philippe Muller ile çello, Christophe Coin ile
barok çello ve Maurice Bourgue ile oda müziği çalışmalarının her üçünden de en
yüksek derece ile mezun olan sanatçı, Sorbonne'da müzikoloji okudu. 10 yıl
boyunca Christophe Rousset ile aynı sahneyi paylaştı. Emmanuelle Haïm ve
Amarillis Ensemble gibi birçok isimle birlikte sahne aldı. Ophelie Gaillard
bugün, Asya, Latin ve Orta Amerika'daki master class ve Versay
Konservatuarlarındaki çalışmaları ile yeni çelistlerin yetişmesine katkıda
bulunuyor.
Ophélie Gaillard, 2005'te virtüöz solistleri bir araya getirerek dönem müzikleri yaptıkları Pulcinella'yı kurdu. Repertuarında 20. ve 21. yüzyıl eserlerine de yer veren sanatçının dünya basınında geniş yankı uyandıran kayıtları Diapason, Le Monde de la Musique, Répertoire, Scherzo, Goldberg, Crescendo gibi dünyanın belli başlı müzik yayınlarında çok çok olumlu eleştiriler aldı.
Ophélie Gaillard'ın, Amsterdam'da Concertgebouw, Londra'da Wigmore Hall, Tokyo'da Oji Hall gibi dünyanın belli başlı salonlarının da aralarında bulunduğu Avrupa'dan Japonya ve Amerika'ya uzanan konser ve resitalleri büyük bir beğeniyle takip ediliyor. Birlikte sahne aldığı büyük orkestralar ve oda orkestraları arasında Japon Filarmoni Orkestrası, Kraliyet Filarmoni Orkestrası, Polonya Radyo Orkestrası, Romanya Ulusal Radyo Orkestrası, Budapeşte Franz Liszt Oda Orkestrası ve Moskova Oda Orkestrası gibi orkestralar bulunuyor. Davet aldığı festivallerden birkaçı ise Saint-Denis, Quimper, Messiaen/La Meige, Orangerie de Sceaux, Sablé-sur-Sarthe, Beaune, Evian, Montreux, Bach/Lausanne, October/Normandy, Reims Flâneries Musicales ve Toroella de Montgri. Ophelie Gaillard'ın kayıtları, France Musique, BBC Radio 3, France 2, Mezzo ve Arte gibi radyo ve televizyon kanallarında yayınlanıyor.
Ophélie Gaillard, 2005'te virtüöz solistleri bir araya getirerek dönem müzikleri yaptıkları Pulcinella'yı kurdu. Repertuarında 20. ve 21. yüzyıl eserlerine de yer veren sanatçının dünya basınında geniş yankı uyandıran kayıtları Diapason, Le Monde de la Musique, Répertoire, Scherzo, Goldberg, Crescendo gibi dünyanın belli başlı müzik yayınlarında çok çok olumlu eleştiriler aldı.
Ophélie Gaillard'ın, Amsterdam'da Concertgebouw, Londra'da Wigmore Hall, Tokyo'da Oji Hall gibi dünyanın belli başlı salonlarının da aralarında bulunduğu Avrupa'dan Japonya ve Amerika'ya uzanan konser ve resitalleri büyük bir beğeniyle takip ediliyor. Birlikte sahne aldığı büyük orkestralar ve oda orkestraları arasında Japon Filarmoni Orkestrası, Kraliyet Filarmoni Orkestrası, Polonya Radyo Orkestrası, Romanya Ulusal Radyo Orkestrası, Budapeşte Franz Liszt Oda Orkestrası ve Moskova Oda Orkestrası gibi orkestralar bulunuyor. Davet aldığı festivallerden birkaçı ise Saint-Denis, Quimper, Messiaen/La Meige, Orangerie de Sceaux, Sablé-sur-Sarthe, Beaune, Evian, Montreux, Bach/Lausanne, October/Normandy, Reims Flâneries Musicales ve Toroella de Montgri. Ophelie Gaillard'ın kayıtları, France Musique, BBC Radio 3, France 2, Mezzo ve Arte gibi radyo ve televizyon kanallarında yayınlanıyor.
Albümleri
uluslararası basında geniş yankı uyandıran Barok dönem müziğinin günümüzdeki en
önemli temsilcilerinden Fransız çelist Ophélie Gaillard, Uluslararası Bach
Çello Yarışması'nın da aralarında bulunduğu sayısız ödüle ve Fransız Klasik
Müzik Ödülleri'nde kazandığı "Yılın Enstrümantal Solisti" ünvanına
sahip.
Gaillard,
1999 yılında Schumann'ın tüm çello çalışmalarını kaydetti. 2000'de yayınlanan
Bach’ın tüm Çello Süitleri kayıtları uluslararası basından olağanüstü ilgi
gördü. 2001'de yayınlanan Kontrastlar albümünde Benjamin Britten'ın Çello
sonatını seslendirdi. Aynı yıl 2003'te piyanist Vanessa Wagner ile Benjamin
Britten’nin tüm Çello Süitlerini ve Piyano Sonatlarını kaydetti. Bu çalışması,
Diapason d’Or ve Choc du Monde de la Musique aldı. 2004'te Fransız besteci ve
piyanist Gabriel Faure'nin çello sonatlarını kaydetti. 2006'da Vivaldi'nin
eserlerini, 2008'de de İtalyan besteci ve çelist Boccherini'yi kaydetti.
Vivaldi’nin Çello Sonatları ve Konçertoları ile Boccherini'nin Çello
Konçertoları basında büyük beğeni ve birçok ödül aldı. 2009'da Londra'da
efsanevi Abbey Road stüdyolarında Kraliyet Filarmoni Orkestrası ile büyük
başarı getiren Dreams albümünü kaydetti. Bach kayıtları o kadar sevildi ki on
yıl sonra aynı kayıtları bu kez de 2011 de farklı bir plak şirketi için
kaydetti. Bu albümdeki başarısı Strad Magazine tarafından Diapason (Diapason
d’Or) ile ödüllendirildi. 2011'de ayrıca piyanist Edna Stern ile basında büyük
ilgi gören bir Chopin albümü yaptı. Ayrıca Pierre Bartholomée’nin solo çello
için Oraison'u kaydetti. 2012'de Schumann ve Liszt albümü yayınlandı.
Sanatçının bugüne kadar yayınlanmış 11 albümü bulunuyor.
Ophélie
Gaillard kendisine Fransa'nın en büyük bankalarından CIC tarafından emanet
edilmiş bulunan Francesco Goffriller (1737) yapımı bir çello çalıyor.
P R O G R A
M
BACH
1 Numaralı Çello Süiti Sol majör, BWV 1007
BACH
2 Numaralı Çello Süiti Re minör, BWV 1008
BACH
3 Numaralı Çello Süiti Do majör BWV 1009i
Çello:
Francesco Goffriller (1737)
Program
Notları
JOHANN
SEBASTIAN BACH (1685-1750)
Tüm dünyada
müzik tarihinin temel taşı olarak kabul görmüş olan büyük Alman besteci Johann
Sebastian Bach, yaşadığı Barok Dönem’in müzikteki doruğunu oluşturmuştur. Kendi
döneminde yaşamış ve kendinden sonra yaşayacak bütün büyük besteciler Bach’tan
etkilenmiş ve onlara ilham kaynağı olmuştur. Yazdığı bin küsür eserinde, armoni
ve kontrpuanda (polifonik yazı biçimlerinde) kusursuzluğu yakalamış, Füg,
Kantat, Passion, Konçerto ve Süit gibi müzik türlerinin en ustalıklı
örneklerini vermiştir. Bunların arasında 300 küsür kantat, İsa’nın son dört
gününü anlatan dramatik “Aziz Matta’ya göre Çile”, 6 Brandenburg Konçertosu,
Viyolonsel için 6 Süit, Keman için 3 Sonat ve 3 Partita, klavyeli çalgılar için
İngiliz, Fransız Süitleri, Partita’lar, “İyi Düzenlenmiş Klavye” başlıklı dev
yapıtı, yazdığı son eseri “Füg Sanatı” örnek olarak gösterilebilir.
Viyolonsel
için Altı Süit
Yaylı çalgılar ailesinin şairi olarak bilinen viyolonsel için müzik tarihinde birçok besteci önemli yapıtlar yazmıştır. Bunların arasında, solo viyolonsel için yazılmış belki de en önemli yapıtlar, Johann Sebastian Bach’ın yazdığı altı adet süittir. Süit, Bach tarafından çeşitli dans müziklerini bir araya getiren bir müzik formu olarak değerlendirilmiştir. Solo viyolonsel için yazılan altı süit, 1717 ile 1723 yılları arasında tamamlanmış, 1825’te yayınlanmıştır. Her biri farklı ton ve karakteristik özellikler içeren bu süitler, günümüzde bütün viyolonsel çalan müzisyenlerin “günlük duası” haline gelmiştir. Üstelik bu süitler, keman, viyola, kontrbas, korno, vurmalı çalgılar, klarnet, gitar, lut gibi pek çok çalgıya da uyarlanmıştır.
Yaylı çalgılar ailesinin şairi olarak bilinen viyolonsel için müzik tarihinde birçok besteci önemli yapıtlar yazmıştır. Bunların arasında, solo viyolonsel için yazılmış belki de en önemli yapıtlar, Johann Sebastian Bach’ın yazdığı altı adet süittir. Süit, Bach tarafından çeşitli dans müziklerini bir araya getiren bir müzik formu olarak değerlendirilmiştir. Solo viyolonsel için yazılan altı süit, 1717 ile 1723 yılları arasında tamamlanmış, 1825’te yayınlanmıştır. Her biri farklı ton ve karakteristik özellikler içeren bu süitler, günümüzde bütün viyolonsel çalan müzisyenlerin “günlük duası” haline gelmiştir. Üstelik bu süitler, keman, viyola, kontrbas, korno, vurmalı çalgılar, klarnet, gitar, lut gibi pek çok çalgıya da uyarlanmıştır.
Viyolonsel
için yazılan bu altı süitin bölüm dizilişleri şöyledir:
1. Prelude
2. Allemande
3. Courante
4. Sarabande
5. Minuet I, II (1 ve 2. Süit), Bourrée I, II (3 ve 4. Süit)
Gavotte I, II (5 ve 6. Süit)
6. Gigue
Prelude, süitin açılış müziği olarak değerlendirilmektedir. Allemande ise orta yürürlüğü olan bir tempoda Alman dansıdır. Courante ise daha hızlı ve canlı bir Fransız köy dansıdır. Sarabande ise süitlerin yavaş olan bölümleridir. Üç vuruşlu ve aksanı ikinci vuruşa gelen, İspanyol kökenli ve genel ruh hali hüzünlü bir danstır. Buna karşıtlık oluşturan Minuet bölümü, hareketli bir saray dansıdır. Bourrée 16. Yüzyıldan gelen, hızlı tempolu ve iki vuruşlu Fransız dansıdır. Son bölüm olan Gigue ise İrlanda kökenli ve çok canlı bir tempoda çalınan neşeli bir danstır. Bu süitlerin önemini ilk vurgulayan müzisyen, 20. yüzyılın en önemli viyolonselcilerinden Pablo Casals olmuştur. Aynı zamanda bu süitlerin ilk plak kayıtlarını da gerçekleştiren Casals’tan sonra, dünyaca ünlü birçok viyolonselci bu süitleri kayda almıştır.
1. Prelude
2. Allemande
3. Courante
4. Sarabande
5. Minuet I, II (1 ve 2. Süit), Bourrée I, II (3 ve 4. Süit)
Gavotte I, II (5 ve 6. Süit)
6. Gigue
Prelude, süitin açılış müziği olarak değerlendirilmektedir. Allemande ise orta yürürlüğü olan bir tempoda Alman dansıdır. Courante ise daha hızlı ve canlı bir Fransız köy dansıdır. Sarabande ise süitlerin yavaş olan bölümleridir. Üç vuruşlu ve aksanı ikinci vuruşa gelen, İspanyol kökenli ve genel ruh hali hüzünlü bir danstır. Buna karşıtlık oluşturan Minuet bölümü, hareketli bir saray dansıdır. Bourrée 16. Yüzyıldan gelen, hızlı tempolu ve iki vuruşlu Fransız dansıdır. Son bölüm olan Gigue ise İrlanda kökenli ve çok canlı bir tempoda çalınan neşeli bir danstır. Bu süitlerin önemini ilk vurgulayan müzisyen, 20. yüzyılın en önemli viyolonselcilerinden Pablo Casals olmuştur. Aynı zamanda bu süitlerin ilk plak kayıtlarını da gerçekleştiren Casals’tan sonra, dünyaca ünlü birçok viyolonselci bu süitleri kayda almıştır.
OPHÉLIE GAILLARD’IN
NOTLARI:
“J.S.
Bach’ın yalnızca viyolonsel için bestelediği süitlerin dünyasını keşfettiğimde
henüz bir çocuktum. Paul Tortellier’nin, bu eserlere ait duyarlılık ve görsel
bir düşgücünü açığa çıkaran yorumu ve anlatımı, beni şaşırtmış ve heyecanlandırmıştı.
İnce ve zarif görünümlü bu adam, bir dansçının hareketleri ve duruşuna sahipti.
Bizi kendi heyecanını paylaşmaya davet ediyor, biz de hayranlık dolu bir
bakışla onun anlatısını dinliyorduk. Bir şair-müzisyenin düş gücünün bir
çocuğunkiyle karşılaşmasından gizemli bir simya doğmuştu.
Daha sonra,
varolan elyazmaları ve baskıları inceledim: en başta Anna-Magdalena Bach’ın
1730’a doğru yayınlanan elyazması olmak üzere 1726 tarihli Kellner’e ve 18.
yüzyılın ikinci yarısındaki isimsiz kopyacılara ait olan elyazmalarını...
Yalnızca keman için olan sonat ve partita’ların aksine, besteci tarafından
yazılmış bir belge bulunmamaktadır, ve bu eser bize tüm sırlarını açmaktan
henüz çok uzaktadır. Bu nedenle, bu eserleri araştırdım, çaldım, bir ifade
özgürlüğü ve en geniş ses çeşitliliğini bulmaya çalıştım. Bu armonik, ritmik,
melodik ve çoksesli müziğin farklı boyutlarıyla oynamaktan dolayı tekrar eden
bir zevki keşfettim. Bir müzisyenin, bu eserin tüm yönleri ve zenginliğini
açığa çıkarmak için her an bu metni farklı bir şekilde aydınlatma olanağı
varmışçasına... Sanki besteci farklı makamları keşfediyor ve müzik aracını
beklenmeyen dönüşümlere sunuyormuşçasına, her süitin yapısı, dans
hareketlerinin buyurmasıyla, çok organik ve tutarlı bir duyguyu, bir anlatım
birliğini doğurmakta. Her süit, kendi kendine yetmekte ve böylece herbiri
kendine ait farklı bir dünyaya sahipmiş gibi gözükmekte. Bu arada, birbirini
takip eden keşifler boyunca diyaloglar doğmakta.
Süitleri
keşfeden Pablo Casals hakkında
Klavye için prelüd ve fügleri ve viyolonsel için süitleri günlük gıdası olarak gören değerli bir müzisyen Pablo Casals ile ilgili kısa birşey söylemek isterim.
Klavye için prelüd ve fügleri ve viyolonsel için süitleri günlük gıdası olarak gören değerli bir müzisyen Pablo Casals ile ilgili kısa birşey söylemek isterim.
Kendisi daha
çocukken, Barselona’daki bir mağazada, o güne kadar az ilgi gören ve hiçbir
zaman bütünüyle çalınmamış olan süitlerin baskısına rastlamıştır. Çok daha
sonraları, sadece ağustos böceklerinin eşliğinde, eski Saint Michel de Cuxa
taşlarının arasında, güneş altındaki bir gezinti sırasında, o günden sonra çok
hayranlık duyulan, çalınan ve öğretilen Bach’ın süitlerinin yorumuna ilişkin
sinematografik bir tanıklığı bizimle paylaşmıştır. Kendisi Albert E. Kahn’a
şöyle der : “Bugün bile, viyolonsel için süitlerin kapağını görür görmez,
kendimi Barselona’daki küf ve tuzlu su kokan o eski dükkanda bulurum [...]. O
günden bu yana seksen yıl geçti ve o günkü keşfimden doğan hayranlık duygusu
günden güne arttı.”
Bu eserler
on yıllar sonra peşpeşe farklı yorumlarla zenginleşmişlerdir ancak bu alandaki
ilerlemeler hep alçakgönüllü kalmıştır...
Bu arada,
beşinci süitin lut için olan versiyonunun varlığının ortaya çıkması, benim için
şaşırtıcı bir keşif oldu. Eseri anlayışım böylece farklı bir biçim aldı.
Ustanın bu gizemli parçalara eşlik etmek için seçtiği armoniler sonunda
gözlerimin önündeydi.
Elbette,
viyolonsel için olan versiyondan yola çıkarak zorunlu olarak eliptik armonik
şemayı hayal etmemiz ve bulmamız mümkündür. Ancak doğası gereği monodique olan
bu enstrüman ile o kadar sıkıntı içindeyiz ki! Bu deneyim sayesinde, çoğu zaman
başka olasılıkları da dikkate alarak, Bach çoksesli bir enstrüman için bir
versiyon yazsaydı bas nasıl olurdu sorusunu, diğer beş süit arasında el
yordamıyla ilerleyerek, tahmin etmeye çalışarak, bu araştırmamı uzattım. Zengin
ve sürprizlerle dolu lut için olan versiyon, söylenmeyenleri ve hatta
viyolonsel için partisyonun sadeleştirmeleri aydınlatmaktadır. Ama aynı
zamanda, özellikle prelüdün fugue’ünde ve gigue’de, seslerin güdümüyle ilgili
olarak bir süsleme sanatını ve inanılmaz bir yaratıcılığı açığa çıkarmaktadır.
Böylece besteci bir eseri bu enstrümanların herbirine uyarlamakla yetinmemiştir
: ne kadar eksik olsalar da, tüm özel oyun biçimleri ve iki enstrümanın
özellikleri aracılığıyla daha ziyade müzikal anlatımı zenginleştirmeyi
seçmiştir.
Tüm bu
süitler boyunca Bach, La Fontaine’in “zerafet, güzellikten de güzeldir”
şeklinde tanımladığı, kırılgan ve ince bir anı bulmak için, durmaksızın ses
perdesi (ton) ve ülke değiştirmekte, karşıt ruh hallerini keşfetmekte, bir
dansçının duruşunu aramaktadır.”
Ophélie Gaillard (Türkçesi: Zeynep Peker)
FRANCESCO
GOFFRILLER (1692-1750)
İtalyan
çello, viyola ve keman yapımcısı Francesco Goffriller, dünyanın en büyük
lütiyelerinden biri olarak müzik tarihine geçmiştir. Büyük lütiye Matteo
Goffriller’in kardeşi (veya oğlu) olan Francesco Goffriller 1709-1714 yılları
arasında Venedik’te enstrüman üretmiş, 1714 yılında Udine’ye taşınarak
çalışmalarını bu kentte sürdürmüştür.
Döneminde bir çok çello yapan Francesco
Goffriller’in enstrümanlarından çok nadir birkaç (3) çello halen çalınmaktadır.
1725 yapımı bir çello Ilya Finkelshtein, 1735 yapımı bir çello Kenneth Kuo,
1737 yapımı bir çello ise CIC (Fransız Bankası) mülkiyetindedir. Çelist Ophélie
Gaillard kendisine hayatı boyunca çalmak üzere emanet edilmiş bulunan 1737
yapımı çelloyu kullanmaktadır.
Detaylı bilgi için http://www.istanbulrecitals.com/1213/resital/gaillard.html
Yorumlar
Yorum Gönder