birkonserdörtbesteci
İstanbullu klasik müzik severleri için Bir Konser/Dört Besteci
başlıklı dinleti 29 Mart Cuma akşamı saat 19.30’da TBMM
Milli Saraylar Saray Koleksiyonları Müzesi’nde gerçekleşecek.
Banu Selin Aşan, keman
Seren Karabey, viyolonsel
Elif Gökçe Tuğrul, Piyano
Tuna Erten, korno
Program
Özkan Manav Laçin
Charles
Koechlin Korno, Keman ve Piyano için Dört Küçük Parça
Ernest
Chausson Piyano Trio op.3 sol minör
Johannes
Brahms Kornolu Trio op.40 Mi-bemol Majör
Yorumları ile Türkiye klasik müzik dinleyicilerine yeni bir tat
sunan oda müziğine gönül vermiş genç müzisyenleri dinlemek
için birkonserdörtbesteci dinletisi güzel bir fırsat…
birkonserdörtbesteci dinletisinin ilki 9
Mart Cumartesi Edirne’de Trakya Üniversitesi, Sanat ve Eğitim
Merkezi'nde gerçekleşmişti
Program notları:
Özkan Manav “Laçin”: Çağdaş Türk bestecilerimizin en önemlilerinden olan Özkan Manav (1967- ),
modern kompozisyon tekniğini yansıtan eserlerinin yanı sıra, çeşitli halk
türkülerini enstrümanlar ve orkestra için düzenlemesiyle de beğeni
toplamaktadır. Bir Doğu Anadolu türküsü olan “Laçin”in ezgilerinin işlendiği bu
parça, 2003 yılında bestelenmiştir. Türkünün eser boyunca duyulmasının yanı
sıra, çağdaş müzik teknikleriyle harmanlanarak kullanılması, zaman, mekan ve
uslüplar arası geçişlere olanak veren bir senteze ulaşılmasını sağlamıştır.
Charles Koechlin “Quatre
Petites Pièces”: Fransız besteci Koechlin (1867-1950), besteciliğinin
yanında yazar, eğitimci, müzik eleştirmeni kimlikleriyle de tanınan, doğaya ve
astronomiye tutkusu bilinen önemli bir müzik insanıdır. Çok farklı enstrüman
grupları için beste yapmış, eserleri için ilham aldığı konular büyük zenginlik
göstermiştir. Kornolu trio için yazdığı “Dört Küçük Parça” 1906 yılında
bestelenmiştir.Eser ne empresyonist
kabul edilir, ne de deneysel; ancak eserde döneminin tüm bu etkileri
hissedilir. Zarif, hoş ve Fransız müziğinin karakteristiklerini ve atmosferini
taşıyan bu parçalar, dinlemesi rahat ve keyifli eserlerdir.
Ernest Chausson Piyano Trio
op.3 Sol minör: Chausson
(1855-1899), varlıklı bir ailede doğmuş, babasının ısrarıyla hukuk okumuş ve
kompozisyon çalışmalarına geç kabul edilen bir yaş olan yirmi beş yaşında
başlamıştır. Fransız besteci, duygu yüklü eserlerinde, karanlık ve melankolik atmosferi de, canlı,
hayat dolu ve neşeli atmosferi de başarıyla yakalamıştır. 1881 yılında
bestelediği Piyano Trio’su, dört bölümlüdür. Eserin birinci bölümü karanlık ve
umutsuz bir açılışla, yaylı enstrümanların içli anlatımıyla başlar, Animé
kısmında piyanonun huzursuz etkisiyle devam eder. Bu bölüm ani olarak değişen
ruh hallerini, düşünceleri, duyguları betimler niteliktedir. Karanlık ve
depresif ruh hali, bir anda umut dolu ezgilere bağlanmakta, bu ferahlığı aniden
basan kasvet bozmaktadır. Kararsızlık, endişe ve kendinden emin tavır ard arda
olarak bölüm boyunca hissedilmektedir. “Canlı” başlıklı ikinci bölüm, oyuncu ve
neşelidir. Bu bölümde de bir anda gerçekleşen ani değişimler olsa da, atmosfer
neşeliden rüyalara doğru değişmekte ancak bölümün mutlu karakteri değişmemektedir. Üçüncü bölüm
çok hüzünlü ve iç dökercesine yazılmış, çok güzel bir ezgiyle başlar. Bölüm
boyunca viyolonsel ve kemanın karşılıklı çaldığı bu içli ezgi, ara kesitte
heyecanlı bir yükselişe dönüşür, bölümün sonunda ise daha da umutsuz bir biçim
almış haliyle yeniden duyulur. Eserin son bölümü “Hareketli-canlı” başlığını
taşır. Ve eserin tümünde hissedilen karamsar ruh hali bu bölümde yerini neşeli bir atmosfere bırakır.
Bölümün sonunda, Trio’nun en başındaki Introdüksiyon kısmı tekrar gelir ve
böylece eserin döngüsel yapısı tekrar hissettirilerek eser duygu yüklü biçimde
son bulur.
Johannes Brahms Kornolu Trio
op.40 Mi bemol Majör: Büyük Alman Romantiği olan Brahms (1833-1897), senfonilerinin yanı sıra,
oda müziği eserlerinin güzelliğiyle de bilinir. Bestecilerin oda müziği
yapıtlarında nadiren kullandığı kornoyu baş tacı ederek bestelediği Trio’su
(1865), oda müziği repertuarının en sevilen eserlerindendir. Dört bölümlü olan
trio yavaş ve huzurlu bir atmosferle başlar. Bölümde heyecanlanarak hızlanan
kısımlar olsa da, eserin başındaki huzur dolu tema sürekli duyulur.
Scherzo-Trio formunda yazılmış olan ikinci bölüm, büyük bir dinamizm ile
başlar. Ardından onu takip eden daha yavaş ve duygu yüklü kısmı, trio için
yazılmış bir ‘lied’ yani şarkı gibidir. Üçüncü bölüm, bestecinin annesinin
ölümü üzerine bestelediği bir ağıt niteliğindedir. Ölen birinin ardından
duyulan derin hüznün yanı sıra, ölüm üzerine düşünceleri yansıtan; huzuru,
isyanı, teselliyi ve özlemi düşündüren yoğun bir bölümdür. Son bölüm aksanların
dinamizm kattığı, hızlı bir bölümdür. Eser görkemli biçimde, enerji ile biter.
1991 yılında
İstanbul'da doğan Banu Selin Aşan, 2002 yılında Prof.Çiğdem İyicil’in
öğrencisi olarak Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Devlet
Konservatuvarı'nda başladığı tam zamanlı keman eğitimini 2011 yılında onur
derecesi ile mezun olarak tamamladı. Halen MSGSÜ’de Yüksek Lisans çalışmalarına
devam etmektedir.
Bernard
Hartog ,Domenico Nordio,Janusz Wawrowski,Audubon Quartetve Berlin Filarmoni
solo viyolacısı Wilfried Strehle’nin masterclasslarına katıldı. Ayvalık
Uluslararası Müzik Akademisi'nde
Prof.Lukas David ve Prof.Bohuslav Matousek ile çalıştı.2011 yılında
Almanya’nın Hamburg şehrinde gerçekleşen 5.Uluslararası Mendelssohn Yaz Okulu
Festivali’nde Eberhard Feltz, Ralf Gothoni, Matthias Lingenfelder ve Arnold
Steinhardt’ın oda müziği ustalık sınıflarına katıldı ve yine festival
kapsamında konserler gerçekleştirdi.
2008
yılında Gülden Turalı Keman Yarışması’nda ikincilik ödülü ve Türk Eğitim
Vakfı’nın sanat dalında yurtiçi Üstün Başarı Bursu’nu kazandı.
MSGSÜ
Devlet Konservatuvarı Genç Senfoni Orkestrası eşliğinde Vivaldi’nin İki Keman
Konçertosu’nu yorumladı. Aynı orkestra, Mersin Üniversitesi Akademik Oda
Orkestrası ve Bursa Bölge Devlet Senfoni Orkestrası ile solist olarak pek çok
konser gerçekleştirdi. Kurucu üyesi olduğu
Tempesta Quartet ile 2011 yılında TRT Radyo3’te gerçekleştirdikleri
canlı konser performansı ile beğeni topladı.
Seren Karabey,
1989 yılında İstanbul'da doğdu. İlk müzik eğitimine sekiz yaşında piyano
dersleri alarak başladı. 2000 yılında Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi
Devlet Konservatuvarı'nda Prof. Reşit Erzin ile viyolonsel
eğitimine başladı ve 2010 yılında mezun oldu. Halen MSGSU Devlet
Konservatuvarı'nda Prof. Reşit Erzin ile Yüksek Lisans
çalışmalarına devam etmekte ve 2011 yılından itibaren İstanbul Devlet Opera ve Balesi'nde
çalışmaktadır.
2004’te Ayvalık Müzik Akademisi’nde Peter Bruns,
2006’da Académie Internationale d'Eté de Nice 'de Fransız solist Henri
Demarquette, 2009’da Prades’de Pablo Casals Festivali’nde Arto Noras
ve Fine Arts Quartet, 2010 ‘de İstanbul’da Yovan Markovitch, 2011’de International
Mendelssohn Summer School'da Ralf Gothóni, Arnold
Steinhardt, Niklas Schmidt ve Matthias Lingenfelder ile çalıştı.
2005 yılında Cem Mansur
yönetimindeki Uluslararası Çocuk Senfoni Orkestrası'na katıldı.
2010 yılında İstanbul Klarinet
Korosu ile Haydn Re Majör Viyolonsel Konçertosu'nu seslendirdi. Aynı yıl
Yahşibey Tasarim Atölyesi’ne katilarak çağdaş genç bestecilerle çalıştı.
Diğer solo ve oda müziği çalışmaları
ve konserlerinin yanı sıra, kurucu üyesi olduğu Tempesta Quartet ile de 2010
yılından beri konserler vermektedir.
1984 yılında İstanbul’da doğan Mehmet
Tuna Erten, korno çalışmalarına 1996 yılında Mimar Sinan Güzel
Sanatlar Üniversitesi Devlet Konservatuvarı’nda Doç. İrfan Türkay ile başladı.
1998-2000 Yılları arasında Sadi Baruh, 2000-2006 yılları arasında Cem
Köse ile çalışmış ve 2006 yılında aynı okuldan mezun olmuştur. 2012 yılından
itibaren MSGSÜ’de Yüksek Lisans çalışmalarına devam etmekte ve Öğretim
Görevlisi olarak ders vermektedir.
Bugüne kadar Gregory Cass, Mahir Kalmik, Mahir Çakar ve Erden Bilgen'in ustalık sınıflarına katılmıştır. Yer aldığı orkestralar arasında; Akbank Oda Orkestrası, Borusan Filarmoni Orkestrası, İstanbul Filarmoni Orkestrası, Sinema Senfoni Orkestrası, Cemal Reşit Rey Senfoni Orkestrası bulunmaktadır. 2008 yılından itibaren İstanbul Devlet Senfoni Orkestrası uyesidir.
Bugüne kadar Gregory Cass, Mahir Kalmik, Mahir Çakar ve Erden Bilgen'in ustalık sınıflarına katılmıştır. Yer aldığı orkestralar arasında; Akbank Oda Orkestrası, Borusan Filarmoni Orkestrası, İstanbul Filarmoni Orkestrası, Sinema Senfoni Orkestrası, Cemal Reşit Rey Senfoni Orkestrası bulunmaktadır. 2008 yılından itibaren İstanbul Devlet Senfoni Orkestrası uyesidir.
Elif Gökçe Tuğrul, 1989 yılında
Edirne’de doğdu. Piyano çalışmalarına altı yaşında Prof.Vasıf Hasanov ile
başladı. Eğitimini 2002-2005 yılları arasında Trakya Üniv. Devlet
Konservatuvarı’nda, 2005 yılından itibaren Mimar Sinan Güzel Sanatlar
Üniversitesi Devlet Konservatuvarı’nda Prof.Hülya Tarcan ile sürdürdü. 2007-08
yılında ERASMUS Programı kapsamında Hochschule für Musik Franz Liszt, Weimar’da
Prof.Gerlinde Otto ile çalıştı. 2010’da MSGSÜ D.Konservatuarı Piyano
Bölümü’nden mezun oldu. Aynı üniversitede Yüksek Lisans’ını 2012 yılında
tamamladı. Halen MSGSÜ’de Sanatta Yeterlik Programı’na devam etmekte ve Öğretim
Elemanı olarak çalışmaktadır.
2004’te, X.Moskova Gençlik
Festivali’nde Moskova Devlet Senfoni Orkestrası eşliğinde Schumann’ın op.54 la
minör konçertosunu çaldı. 2004 Plovdiv ve 2005 Antalya Akdeniz Gençlik
Festivali kapsamında; 2008’de Weimar’da Liszt’in Müzeye çevrilmiş Evi’nde ve
Weimar Dükalık Sarayı’nda tarihi enstrümanlarla ve 2008 Bayreuth Piyano
Festivali’nde solo ve oda müziği
konserleri verdi. 2012 yılında Pianofest in the Hamptons’a seçilen genç
piyanistlerden biri olarak New York’ta Prof.Paul Schenly ve Awadagin Pratt ile
çalışma ve konserler verme fırsatı elde etti. Prof.Paul Badura-Skoda (2009),
Prof.Ferenc Rados (2009), Prof.Peter Nagy (2008), Prof.Rolf Plagge’nin (2005)
masterkurslarına aktif olarak katıldı.
İstanbul Filarmoni Derneği, Edirne
Atatürkçü Düşünce Derneği ve Çağdaş Yaşamı Destekleme Derneği yararına pek çok
resitaller verdi.
Yorumlar
Yorum Gönder